Nangina, Kenia - Reisverslag uit Nangina, Kenia van Linda Groot - WaarBenJij.nu Nangina, Kenia - Reisverslag uit Nangina, Kenia van Linda Groot - WaarBenJij.nu

Nangina, Kenia

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Linda

16 Mei 2006 | Kenia, Nangina

Na een hele lange reis vanuit Dar es Salaam, Tanzania was ik eindelijk aangekomen in Nairobi, Kenia. Ondanks alle waarschuwingen en adviezen om niet in het donker aan te komen in deze stad, had ik echter geen andere keus. De enige bus die richting Nairobi ging kwam daar om 11 uur s'avonds pas aan. Ik had mezelf dan ook voorgenomen om het advies uit de lonely planet op te volgen, waarin ze aanraden om in het busstation te wachten tot de volgende morgen, tot het weer licht wordt buiten. Maar toen ik uiteindelijk aankwam bij het busstation en zag wat daar allemaal rondliep, had ik de beslissing vrij snel gemaakt. Na 5 minuten zat ik namelijk in een taxi op weg naar het dichtstbijzijnde hostel. Gelukkig hadden ze daar nog een bed vrij. De volgende morgen toen ik wakker werd merkte ik pas dat ik neus aan neus met nog 20 andere mensen in een kamer lag. Die dag ben ik door de stad heengelopen en alles daar een beetje verkend, maar het was er veel te druk en chaotisch. Ik had geen reden om daar nog langer te blijven, dus ben ik s'middags rond 5 uur weer met rugzak naar het busstation gegaan. De bus naar Kisumu vertrok s'avonds om 10 uur en zou de volgende morgen daar aankomen. Ik wilde per se s'nachts reizen omdat ik dacht dat ik dan zou kunnen slapen en uitgerust aan zou kunnen komen. Dit was echt niet het geval omdat de weg zo vreselijk slecht was dat ik me moest vast houden aan de personen naast me, voor me en achter me, om niet met mijn kop door het dak van de bus te gaan. Om 5 uur in de morgen kwam ik helemaal kapot aan in Kisumu. De meeste mensen bleven in de bus wachten tot het licht werd, maar ik was blij dat ik eindelijk uit kon stappen en had een bankje in de wachtruimte van het busstation gevonden. De bagage zou pas uitgeladen worden als het licht werd, dus ik moest daar blijven wachten. Rond 8 uur werd ik wakker gemaakt door iemand. Er werd me vriendelijk verzocht om de ruimte te verlaten omdat ze het daar wilden gaan schoonmaken. Toen ik buiten kwam zag ik dat de bus al was vertrokken en de mensen waren heel blij dat ik eindelijk eens mijn tas kwam ophalen. Iedereen was namelijk al weg.
Even later werd ik opgehaald door zuster Beatrice. Samen zijn we naar het dorpje Nangina gereden. Dat is een klein dorpje dichtbij de grens van Kenia/Uganda. Daar zal ik deze aankomende 5 maanden verblijven. De eerste week ben ik met Beatrice op pad geweest naar verschillende dorpjes in de omgeving. Daar heb ik de leiders van de dorpen ontmoet. Het project geeft onderwijs in o.a. agricultuur en gezondheid aan de leiders. Zij moeten deze kennis dan weer doorgeven aan de lokale mensen uit de villages. Het is echt een geweldig project. Ik heb hier hele interessante en ontzettende moedige mensen ontmoet, waarvoor ik zEEr veel respect heb gekregen.
Na deze week ben ik begonnen bij een sociaal project. Ik werk daar bij een nursery school. Er zijn daar 2 leraressen met ruim 90 kinderen. (en wat kunnen ze toch een drukte maken....) De meeste kinderen zijn weesjes en hebben al heel veel meegemaakt. De taal geeft wel een klein beetje problemen, maar ik ben bezig om de lokale taal te leren spreken.
Vandaag ben ik meegeweest met de mobiele clinic van het ziekenhuis. Deze gaat eens per week naar verschillende dorpjes, zodat de mensen die niet naar het ziekenhuis kunnen, gewoon thuis worden geholpen. Ik heb geholpen met het wegen van de baby's en heb ze vitaminen gegeven.
Er is in ieder geval genoeg te doen dus ik denk dat ik deze laatste paar maanden nog wel door kan komen.

Laura en Arjan, jullie gaan in deze maand trouwen!!!! Ik kan daar helaas niet bij zijn, maar ik wil jullie op deze manier wel van harte feliciteren en ik hoop dat het een geweldig mooie dag voor jullie word. Je mag me natuurlijk altijd wat foto's doormailen. (ben heel benieuwd naar je trouwjurk)

Verder wil ik Cees de Wit en fam vreselijk bedanken voor alles. Helemaal top en duizend maal dank. Het wordt hier heel goed besteed. Dank jullie wel!

En....ik ben weer tante geworden...Hoera!!!Sylvia, Arno en Sanne hebben een gezonde dochter gekregen. Haar naam is Lotte. Van harte gefeliciteerd, lieverds!!!!

  • 16 Mei 2006 - 12:31

    Marleen:

    hai lieve scheet van me, wat een verhalen toch weer en wat ben ik toch jaloers! je schrijft echt heel mooi en ik ben heel blij om weer van je te horen. hier alles wel goed. bij je ouders was erg gezellig. ik hoop voor je dat dit ook een hele mooie fijne tijd voor je wordt. Wel lekker dat je er ook een tijdje kan blijven zodat je je spullen kan neerploffen en 'eventjes' niet meer hoeft te pakken. toch? en in het verschiet; een bezoek van 2 boezemvriendinnen! harstikke leuk toch! en je ouders natuurlijk! nou enjoy enjoy, i love you very much scheetje van me. hopelijk tot gauw!

  • 16 Mei 2006 - 13:07

    Marian:

    Heee Lin! Wat superleuk om weer even iets van je te horen! Ben blij dat je het zo erg naar je zin hebt en dat het nog steeds bevalt allemaal. Zag je zus zaterdag nog, ze groeit al lekker! Wel jammer dat je niet bij de geboorte bent, vind ze wel erg! Nog een paar maandjes en dan kom je weer terug! Het ken wel weer hoor! Hoop wel dat we snel weer foto's op je site zien, want de verhalen zijn super om te lezen maar foto's erbij geeft toch een completer beeld! Nou Lin, zet hem op en tot snel!!

    Dikke -x- Marian

  • 16 Mei 2006 - 13:22

    Aletta:

    Lieve Lin,
    Super om weer iets van je te horen. Ben erg blij dat je het (nog steeds) zo heel erg naar je zin hebt. En dat het project in Kenia echt is wat je wilde. Mijn kinderen vragen regelmatig of ik nog iets van je hoor en Thoom Smit ook. Anne en ik zijn al aan de voorbereidingen begonnen dus het komt al dichtbij en dan gaan we jou eindelijk zien, joepie..
    Lin I love you X

  • 17 Mei 2006 - 18:35

    Linda Schilder:

    Heee Lin!
    Wat een mooie verhalen weer. Pas je wel goed op jezelf, lijkt me niet echt fijn op zo'n station 's avonds laat! Maar goed voorlopig zit je lekker op je nieuwe plek! We missen je wel hoor, we zijn klaar met de wens van Laura en Arjan maar een gekke Linda Groot doet het altijd goed haha, weet je nog bij Yvon in die rode auto, we hadden het er gister nog over. Nou Lin ik zou zeggen succes bij het laatste project en ben benieuwd naar je verdere belevenissen!
    X Linda

  • 19 Mei 2006 - 19:03

    Ma:

    He lieverd, jij ook gefeliciteerd, je bent vernoemd, leuk he, veel succes verder met alles wat er nog op je pad komt.
    Veel liefs van ons allemaal

  • 21 Mei 2006 - 19:23

    Sandra Runderkamp:

    Hai Linda,
    Ik kwam via mijn ome Nico Konings op je site terecht. Hij vertelde me dat je naar Nangina ging. Wij zijn daar ook met ons gezin geweest. Dat is al wel weer een jaar of 8 geleden, maar het was een ervaring die ik nooit meer vergeet. Ome Nico woonde daar toen nog en het was echt heel indrukwekkend. Zo te lezen heb je een toptijd. Ik vind het echt geweldig dat je dit allemaal onderneemt!! Een ervaring die je nooit meer zult vergeten. Je zal het ook best af en toe moeilijk hebben, maar die dingen vergeet je meestal weer als je terug bent. Doe de groeten aan Beatrice van de familie Runderkamp, ze is hier een half jaar geleden nog geweest en is toen ook bij ons thuis geweest. Heel veel groeten en nog heel veel succes!!
    Dikke knuffel en ik hoop dat ik je over een paar maanden een keer tegenkom, zodat je me iets kan vertellen.
    Groeten, Sandra Runderkamp

  • 22 Mei 2006 - 12:56

    Bert:

    lieverd!wat heerlijk om te lezen dat je het nog steeds geweldig hebt!en nog steeds..na 3 maanden ben ik nog steeds strontjaloers op je!geniet ervan, je bent amazing!kusje bert

  • 22 Mei 2006 - 20:18

    Wim@runderkamp.nl:

    Kreeg je site onderogen van sandra,heb zeer veel respect voor je ben zelf daar iets van 25 dagen geweest over 2 vakantie's verdeeld ik kon er bijna al een boek overschrijven wat zul jij genieten.veel succes en doe Bea de groeten van me.wim runderkamp {keur}

  • 26 Mei 2006 - 09:57

    Jenny Mooyer:

    he lin hoe is het met je met mij gaat 't goed ik heb nog steeds 'n dooie flip haha het was wel wennen dat ik terug was had eigenlijk 'n beetje heimwee ik vind 't top dat ik dit heb mogen mee maken volgend jaar zeker weer he vriend is het wel leuk waar je nu bent ja zeker kan ook niet anders ik wil je zoveel vertellen maar dat kan niet want dit leest natuurlijk iedereen he topper ik wens je nog veel plezier en genieten he vele kussen jenny

  • 27 Mei 2006 - 20:01

    Cees De Wit:

    Beste Linda, af en toe spreek ik over je lotgevallen je moeder en vanmiddag nog Pater Nico Konings. Hij vertelde over je werk en dat jij nu in zijn missiegebied zit. Je verdient en ook al die anderen veel steun uit Volendam. We vierden vandaag in Sint Nicolaashof de 100-ste verjardag van een bewoonster. Het was een mooie middag, inclusief burgmeester en fanfarecorps. En de handbal kampioen van Nederland en dat voor de 2e keer op rij. Vele groeten ook namens Martine uit Nieuw Zeeland

  • 27 Mei 2006 - 21:31

    Michael ,,mijdrecht'':

    weer een spannend verhaal, wat maak jij daar een hoop mee

    groetjes michael

  • 28 Mei 2006 - 18:53

    Sandra:

    Hoi Linda,

    Leuk om weer iets over je avonturen te lezen. Veel plezier de laatste maanden. En gefeliciteerd dat je weer tante bent geworden.
    Groetjes van Sandra uit Purmerendje

  • 29 Mei 2006 - 19:28

    Yvonne:

    He lieve linda Wat superleuk om weer wat van je te horen! Ben blij dat je het zo erg naar je zin hebt en dat het nog steeds bevalt allemaal, en nog van harte gefeliciteerd tante linda, heel erg leuk van lotte. Nou lieverd ik wens jou heel veel succes en plezier daar en hoop weer heel snel wat van je te horen, liefs yvonne

  • 29 Mei 2006 - 19:41

    Jannig Sier:

    Hoi Linda,
    ik kreeg het adres van je website van je moeder en ik zit met bewondering te lezen! Ik wens je nog heel veel plezier en succes met alles wat je nog wilt gaan doen, ook namens Johan.
    Heel veel groeten van ons.

  • 29 Mei 2006 - 21:22

    Simon Veerman:

    Hey Lin
    Wat een mooie verhalen allemaal,wat een avontuur. Vindt het prachtig je verhalen te lezen.Wil je de komende maanden nog veel succes wensen en je feliciteren met je nichtje.Groeten Siem

  • 01 Juni 2006 - 11:15

    Miranda:

    He Linda,

    Ik lees nu pas dat je tante bent geworden, gefeliciteerd, leuke naam. Hier gaat alles zijn gangetje, mijn vader is gevallen en zit nu met een breuk in zijn been (bij zijn heup), die mag er nu 4 weken niet op staan anders heeft hij een groot probleem,dus allemaal erg vervelend. Met mij gaat het goed, wij gaan 16 september 17 dagen naar Canada een rondreis maken, dus leuk vooruitzicht. Nou succes Kenia en maak er wat mooi's van, maar dat is jou wel toevertrouwd.

    Groetjes Miranda

  • 01 Juni 2006 - 11:43

    Suzan En Den:

    he lin
    zo tehoren gaat het allemaal wel goed met je.
    we hebben je welgemist zaterdag met de wens hoor. het was duidelijk niet het zelfde zonder jou. we vinden het nog steeds top dat je het zo leuk vind en wat of je allemaal daar doet. ik hoop dat je de fotos van lorena ook nog gekregen hebt,ze is al echt groot.
    je gelooft het niet maar haar lievelings knuffel is de knuffel die ze van jou heeft gekregen. ze slaapt er elke dag mee.

    nou, groetjes suus en den

  • 07 Juni 2006 - 11:13

    Monique:

    he linda, het is al een tijdje geleden dat ik eits gemaild heb, druk druk met twee kindertjes, maar hier ben ik dan.
    wat een mooie verhalen toch allemaal. wat jij nu allemaal meemaakt dat kunnen er niet veel zeggen. zo te lezen bevalt het je allemaal prima.
    nog een paar maandjes en dan zijn wij allemaal weer blij om jou te zien.
    ik hoorde dat je daar een fliying doctor hebt? hahahaha, dat is volendam he, alles overdrijven.
    nou je mist hier niets hoor, het word nu eindelijk lekker weer, zondag word het jawel 27 graden, dat zal voor jou wel niet warm genoeg zijn, maar voor ons wel hoor.
    over een paar weken komen anne en alet nog op bezoek, ik denk dat dat wel heel leuk gaat worden. anne en alet hebben er namelijk al heeeel veel zin in.
    linda ik wens je nog heel veel plezier toe en geniet ervan, voor je het weet is het al september. dus ga dubbel genieten van elke dag!!.
    liefs monique

  • 19 Juli 2006 - 19:36

    Nancy:

    Heee lieve Linda,ik heb lang niets van me laten horen maar woon sinds 2 maanden in mn nieuwe huisje en heb nu pas een computeraansluiting.Denk wel heel vaak aan je en was ook blij je berichten weer te ontvangen.Jeetje wat een belevenissen,heb er echt ontzettend veel bewondering voor.Gefeliciteerd met Lotte,moge ze net zo speciaal worden als haar tante Linda.XXXX Nance

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Nangina

Linda
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 428
Totaal aantal bezoekers 109857

Voorgaande reizen:

16 Februari 2010 - 15 Mei 2010

Verloskunde in Kenia

29 September 2005 - 29 September 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: