Zambia, Mazabuka - Reisverslag uit Mazabuka, Zambia van Linda Groot - WaarBenJij.nu Zambia, Mazabuka - Reisverslag uit Mazabuka, Zambia van Linda Groot - WaarBenJij.nu

Zambia, Mazabuka

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Linda

20 Januari 2006 | Zambia, Mazabuka

Na al het reizen van de afgelopen tijd is het echt heel fijn om eindelijk weer eens ergens een vaste plaats te hebben, die zware tas uit te pakken en al mijn spulletjes uit te stallen. Jullie foto's hangen weer boven mijn bed...haha.
Het is helemaal geweldig om weer aan de slag te kunnen. Ik werk nu, samen met Thomas, nog een vrijwilliger, op de Firm Foundation School in Mazabuka. (http://firmfoundation.de). Het is een lagere school met ongeveer 160 kinderen. De 2e dag dat ik hier was werd ik meteen voor de leeuwen gegooid: ik moest invallen voor een klas met ongeveer 20 kinderen. Er was een leraar ziek en ik moest deze kinderen de hele dag vermaken met engels, wiskunde en natuurkunde. De kinderen hadden de leeftijd van 6 tot 8 jaar. Ik had er echt grote problemen mee om ze onder controle te houden. Ik weet nu wat ik mijn leraren vroeger heb aangedaan...

De kinderen hier hebben zelf geen boeken omdat dit te duur is. Alleen de leraren hebben een paar boeken. Ze schrijven de opdrachten op het bord en de kinderen moeten deze overschrijven in hun schriftjes. Op deze manier leren ze (op een laag tempo) engels, wiskunde, natuurkunde, godsdienst enz.
Ik heb mijn eigen handenarbeidles gekregen. Ik mag dit aan alle klassen gaan geven. Dus jongens...laat jullie fantasie werken en geef me een paar goede ideeen...

Mazabuka is echt een geweldig dorpje. Het is echt Afrika. Iedereen kent elkaar hier, het is net als Volendam wat dat betreft. Er is ook altijd wat te beleven in de "modderige" (regenseizoen) straten: kinderen die spelen, vrouwen lopen met manden mango's op het hoofd om deze te verkopen, mannen hebben op straat hun eigen plekje veroverd om van alles en nog wat te verkopen.

Ik logeer in een gastgezin. Dat is echt geweldig want zo beleef je echt het Afrikaanse huishouden. In heel Mazabuka wordt een paar keer per dag het water afgesloten. (altijd op verschillende tijdstippen, dus het is altijd een verassing). Je moet maar net mazzel hebben dat je niet precies op dat moment naar de wc moet, want doortrekken zit er dan niet in. Al het wasgoed wordt buiten in het teiltje met de hand gedaan.
Onze Afrikaanse "moeder" Daisy is een echte schat en heel erg zorgzaam. Alles mag hier en niets moet.


p.s. ik heb gehoord dat mijn telefoon niet werkt. Jullie kunnen mij hier niet op bereiken. Ik heb geen idee hoe dit kan.

  • 20 Januari 2006 - 17:21

    Angela:

    He Lin Als ik die verhalen allemaal lees ben ik echt wel jaloers op je!Ben je ook nog van plan om te gaan bungy jumpen bij de victoria watervallen het is de moeite waard om daar ook even te gaan kijken als je misschien weer wat vrije tijd heb.Ps.Handenarbeid hoedjes van papier misschien.Nou erg veel plezier verder met het opleiden van al die kinderen lijkt me erg leuk om daar mee bezig te zijn.Groetjes Angela

  • 20 Januari 2006 - 18:50

    Richard:

    Heftig Linda. Je maakt Annemiek helemaal gek met je verhalen.... Veel plezier nog.

  • 20 Januari 2006 - 19:11

    Aaf:

    Hallo Linda,
    Wat een mooie beschrijving weer van je reis. Ik ben natuurlijk vooral benieuwd naar de manier waarop je wiskundeles hebt gegeven. Voor de handwerkles zou je kunnen denken aan kleien,vis schoonmaken, papier knippen als je scharen hebt of vlechtwerk van papier maken. Alles is natuurlijk afhankelijk van wat je tot je beschikking hebt. Ik wens je veel mooie lessen en met jouw overwicht moet jij een klasje van 20 kinderen toch wel onder de duim kunnen houden. Blijf ook genieten van je verblijf in de warme streken van deze aardbol. In Nederland begint het al lekker fris te worden.
    groeten
    Aaf en thoom

  • 20 Januari 2006 - 19:15

    Aletta:

    Hey Lin, superleuk allemaal. haha, Linda als leraar, wie had dat gedacht. Als ik volgend jaar een vrije dag heb laat ik jou ook maar eens invallen, je doet het goed hoor ik. :)

    Veel plezier nog. XXX

  • 21 Januari 2006 - 09:59

    Bert!:

    lieverd!geweldig te horen dat alles helemaal goed met je gaat daar in je eentje!ik ben zambia alweer uit, dus helaas niet meer bij je langs kunnen komen..zit nu in Dar, Tanzania en morgen naar Zanzibar, weekje chillen met mn gat int zand. lieverd, heel veel succes nog & ik blijf je volgen!dikke kus, Bert

  • 21 Januari 2006 - 10:01

    Bert:

    jij nerd!zie mezelf nu pas haha!oooh wat was oud&nieuw amazing!!heerlijke foto,zo gelachen met je daar!xx!

  • 21 Januari 2006 - 15:37

    Frederike:

    Hee Linda!

    Leuk is het he om in een gastgezin te wonen!! Fijn te horen dat je het zo naar je zin hebt! Hoe lang blijf je in Mazabuka? Heel veel succes met het lesgeven. 20 kids valt nog wel mee, had zelf oa twee klassen van 50... Die maken een hoop herrie dat wil je niet weten!! Ik houd je site in de gaten!!

    Liefs

  • 22 Januari 2006 - 18:53

    Miranda:

    He Linda,
    wat een interessante verhalen schrijf je toch. het is echt fijn te lezen dat je het daar zo leuk hebt. hier in nederland is het koud maar gaat alles goed.idee voor handarbeid: zelf spelletjes maken (memory,). poppenkast poppen maken. met verf (of wat jullie daar hebben) handafdrukken zetten.elkaar natekenen. lege blikjes en daar een touw aanvast maken dat je erop kan lopen. ik weet natuurlijk niet of je dat tot je beschikking hebt, succes en je blijf een topper!

  • 23 Januari 2006 - 08:14

    Marleen:

    Hee lieve lin, hier erg koud en niks aan. Elke keer een berichtje van jou krijgen maakt me heel erg blij! Idee: een duimpotje maken met klei net als bij vonk; het spel twister na maken; yahtzee namaken; elkaar beschilderen op het gezicht; spel kwartet maken; ik weet niet wat je daar allemaal hebt...nou liefje, hoop je snel weer te spreken. Love you 4-ever. x

  • 23 Januari 2006 - 09:52

    Annemiek:

    Linda
    Hoe is het. Lukt het een beetje met al die lastige kinderen? Vast wel. ik zal nog ff in mijn activiteitenboek kijken voor de lessen.
    Hoe zit het met de insecten tijdens het reizen en verblijf? Zitten er veel grote spinnen op de campings bijvoorbeeld?
    En slangen??

    veel plezier en je hoort nog van me
    x

  • 24 Januari 2006 - 18:49

    Tante Lida En Nicht Elly:

    Hee Linda, we staan er versteld van wat je allemaal doet! Verborgen talent wat schooljuffrouw betreft dus! Succes nog en we heb geduld met de kinderen! :-)
    groetjes Tante Lida en Elly!

  • 24 Januari 2006 - 18:49

    Alice:

    Hallo lieve Linda Hoe gaat het met je? sorry dat ik nu pas iets stuur maar ik heb nog steeds geen internet maar beter laat dan nooit. Zo te lezen gaat het goed met je en heb je het erg naar je zin en daar ben ik erg blij om. Het lijkt me wel leuk om les te geven aan die kinderen maar ik laat het liever aan jou over maar dat wist je al. Ik wens je nog heel veel plezier met die kinderen en alle andere dingen. Dikke kus Alice

  • 24 Januari 2006 - 18:51

    Alice:

    Hallo lieve Linda Hoe gaat het met je? sorry dat ik nu pas iets stuur maar ik heb nog steeds geen internet maar beter laat dan nooit. Zo te lezen gaat het goed met je en heb je het erg naar je zin en daar ben ik erg blij om. Het lijkt me wel leuk om les te geven aan die kinderen maar ik laat het liever aan jou over maar dat wist je al. Ik wens je nog heel veel plezier met die kinderen en alle andere dingen. Dikke kus Alice

  • 24 Januari 2006 - 18:51

    Alice:

    Hallo lieve Linda Hoe gaat het met je? sorry dat ik nu pas iets stuur maar ik heb nog steeds geen internet maar beter laat dan nooit. Zo te lezen gaat het goed met je en heb je het erg naar je zin en daar ben ik erg blij om. Het lijkt me wel leuk om les te geven aan die kinderen maar ik laat het liever aan jou over maar dat wist je al. Ik wens je nog heel veel plezier met die kinderen en alle andere dingen. Dikke kus Alice

  • 25 Januari 2006 - 10:51

    Regina:

    heey linda
    ik vind het echt helemaal te gek wat je daar allemaal doet:d ik wou dat ik met je mee kon
    maar dat kan nu eenmaal niet :(
    ik zit al na te denken wat voor ideeën ik je kan geven om te knutselen.
    ik laat het je wel weten als ik iets weet.
    groetjes en xxx regina

  • 27 Januari 2006 - 18:11

    Fam. Schokker:

    he linda,
    zo te lezen gaat alles goed met je en heb je het vreselijk naar je zin. Wij vinden het helemaal te gek dat je dit doet en Wij wensen je nog heel veel succes met dit prachtige werk!!
    Heel veel liefs,
    Peter, Huibje, Cathy en Sarah

  • 28 Januari 2006 - 15:30

    Nancy:

    He linda blij te lezen dat alles goed met je gaat!!Wat klinkt het allemaal heftig wat je meemaakt en nu ook nog in je eentje.Ik mis je heel erg en zou je graag weer hier hebben maar wens je al het geluk van de wereld.Heel veel succes!xxxliefs nance

  • 29 Januari 2006 - 20:18

    Bert:

    -------tijd voor een update-----

  • 30 Januari 2006 - 20:56

    Christa:

    Ha die Lin,
    Super om te lezen wat je allemaal meemaakt en om de foto's te zien. We kunnen op de fotos zien dat je het erg naar je zin hebt, dat straalt er vanaf. Erg veel succes met je lesgeven aan je schoolklasje maar dat gaat zeker lukken.

    xx Christ

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zambia, Mazabuka

Linda
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 234
Totaal aantal bezoekers 108762

Voorgaande reizen:

16 Februari 2010 - 15 Mei 2010

Verloskunde in Kenia

29 September 2005 - 29 September 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: