Stop, stop…STOP DE TIJD!!! - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Linda Groot - WaarBenJij.nu Stop, stop…STOP DE TIJD!!! - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Linda Groot - WaarBenJij.nu

Stop, stop…STOP DE TIJD!!!

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

14 Maart 2010 | Kenia, Nairobi

Waarom moet de tijd toch altijd zo vreselijk snel gaan? Af en toe moet ik mezelf echt even knijpen om te beseffen dat ik in Kenia ben en dat er alweer 1 maand voorbij is. Het is toch zo… tenminste, dat heb ik altijd.. dat je iets beseft wanneer je alweer thuis bent en met verlangen terug denkt aan een geweldige en bijzondere tijd.

Deze maand is er veel gebeurd, hele leuke maar helaas ook minder leuke dingen. Vooral deze afgelopen week lijkt het wel of elke normale bevalling wordt gevolgd door een met veel complicaties of andere ‘traantrekkende’ momenten: reanimaties, doodgeboorten, miskramen enz. De vrouwen moeten met hun weeën vaak nog uren lopen alvorens ze in het ziekenhuis aankomen, waar hun kindje dan vaak na één perswee word geboren met veel meconium. Of zijn ze thuis alvast begonnen met persen op 5, 6 of 8 cm met alle gevolgen van dien. Zeer heftig en soms ook wel wat frustrerend. Vooral als er na de reanimatie van een pasgeboren kindje, welke ik alleen moest uitvoeren omdat iedereen plotseling het zuurstof aan het zoeken was of het protocol nog moest doorlezen of aan het discussiëren was dat een meisje toch wel eerder zou zijn gaan huilen dan een jongetje, wordt gezegd: “Doe niet zo gespannen, hij ademt nu toch weer!!” Daarbij worden emoties na dergelijke situaties niet getoond. Het is gebeurd en dat is dat…”De moeder accepteert het, dus pak maar in..”..een beetje moeilijk om mee om te gaan..

Toch leer ik hier enorm veel, heb ik het enorm naar mijn zin, wordt er ontzettend veel gelachen, heb ik al heel veel mooie en stralende Keniaantjes op de wereld gezet (30 bevallingen in 1 maandje=geen slechte score) en wordt deze jongste generatie Linda genoemd, ongeacht of het een jongetje of een meisje is. En…last but not least: het warme en stralende zonnetje die me dan toch weer heel blij kan maken!!!

Bedankt voor al jullie leuke reacties!! Ga vooral zo door :-)!!

• 14 Maart 2010 - 16:17

Aletta:

Schat, ik ben trots op je! Wat maak je een heftige maar ook prachtige dingen mee. Zorg je wel goed voor jezelf???? ;)
    30 nieuwe Lindaatjes, wauuuuuw!!!!
    Neem je een fles Amarula mee, als je terugkomt, dan drinken we die in één keer leeg!!!!
    kus

• 14 Maart 2010 - 17:07

Marian:

Lieffie!

Goed om te lezen dat je het zo naar je zin hebt en dat je zoveel leert.
    Maar wat maak je toch een ellende ook mee, lijkt me heel moeilijk om daar mee om te gaan.
    Gelukkig gaat het zonnetje weer schijnen en dat je het dan een beetje kan vergeten.
    Ben enorm trots op je (nog steeds) en ik kan het niet afwachten om je weer te zien!

xxx

• 14 Maart 2010 - 18:51

Linda Dol:

Linnnn!!!

Wat geweldig weer om verhalen van je te lezen! En gaaf dat je daar weer eindelijk zit. Mooie dingen maak je mee en het lijkt totaal niet op onze avonturen (haha witte haaien en de weg kwijt raken na een Afrikaans borreltje en dansje) maar de Afrikaanse blije mensen en de verschillen van cultuur is weer heerlijk om te lezen! Geniet ervan meis en als je terug bent nemen we er echt een keer een lekker witbiertje op!
    Geniet en inderdaad stop ff de tijd!
    Liefs en dikke zoen Lin
    PS: Prachtige foto van jou en dat jochie, puur geluk!

• 15 Maart 2010 - 01:24

Marijke:

Zo, die Linda, wat een partussen, was ik nou maar met je meegegaan! Je zal zeker super veel leren!
    Doe je best en geniet ervan he! Is het bij jullie ook de regel als je er 40 gehaald hebt in dit land, dat je dan minder mag gaan werken?

X Marijke

• 15 Maart 2010 - 09:41

Mariska:

linda elke keer na t lezen van je verslag groeid min bewondering voor jou je bent een topper ga zo door, dikke knuffel. groetjes mariska

• 15 Maart 2010 - 09:41

Mariska:

• 15 Maart 2010 - 11:26

Corrine:

O meid wat zou ik graag om een hoekje met je mee kijken. Heerlijk om te lezen dat je zo geniet ook al is het soms moeilijk he.
    lieve groeten.

• 15 Maart 2010 - 15:50

Lisanne:

Lin!!

Wat een verhalen en wat kan je ontzettend leuk schrijven :D!! Fijn om te lezen dat je t zo erg naar je zin hebt. Sterkte met de wat mindere momenten..zet m op Lin!

Kus Lisanne

• 17 Maart 2010 - 22:42

Glenda:

Heftig meid... Ventileren moet er zijn...
    Mag ook via mail, maar gaan we zeker doen als je terug ben!
    Ben wel jaloers op je bevallingen;-)
    Nou ik zou zeggen.. check je mail:P
    En hEEEEEEEl VEEEEl succes doegg

• 18 Maart 2010 - 14:08

Berthe:

Lieve Lin! Hoe te gek..je droom waar gemaakt! Geniet ervan lieverd, XXXXXX Bert

• 19 Maart 2010 - 15:10

Syl:

Liefste Lin,

Wat kun jij schrijven!!! Echt top, een boek moet je gaan schrijven. Vind ook wel heel erg indrukwekkend wat je allemaal meemaakt, snap nu wat je bedoelt met heftig!!! Wil nog even zeggen dat ik supertrots op je ben, dat weet je. Heel erg veel succes en ga je snel bellen.

xx syl

• 21 Maart 2010 - 09:02

Ome Jan:

Beste Linda, als ik het zo lees dan denk ik als linda daar niet zou zijn, dan zou dat hele afrika binnen no time zo uitgestorven zijn, maar dat valt natuurlijk wel mee.Petje af, want dit is geen stage, dit zijn meteen tropenjaren. by the way, Elly haar kindje schijnt al te zijn ingedaald dus het wachten is op jou. veel sterkte en groeten van ome jan, tante Lida en de rest van de regering.

• 25 Maart 2010 - 10:17

Laura:

Jeetje Lin, wat maak je weer veel bijzondere dingen mee! Goed dat je het zelf ook zo ziet!
    Dank dat je het zonnetje nu ook deze kant hebt opgestuurd!
    Geniet van alle leuke dingen!

Dikke kus Laura