Man, wat geniet ik hier!!! - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Linda Groot - WaarBenJij.nu Man, wat geniet ik hier!!! - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Linda Groot - WaarBenJij.nu

Man, wat geniet ik hier!!!

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

15 April 2010 | Kenia, Nairobi

Alhoewel mijn emoties soms hoog oplopen en ik mezelf af en toe moet bedwingen, geniet ik naast deze momenten met volle teugen. Wanneer er dan toch stiekem een traan ontsnapt wordt me gevraagd: “Are you feeling hot…you are sweating”. Nee, emoties worden hier niet geuit. Het leven gaat niet altijd over rozen, dat is één ding wat duidelijk is. Maar ik sta werkelijk versteld waar de mensen af en toe hun kracht en doorzettingsvermogen vandaan halen. Respect hiervoor had ik al, maar dit is zó onnoemelijk groot geworden. Diep respect, aanzien, bewondering, …is wat de mensen hier verdienen en van mij krijgen!!!

Maar dan zijn er gelukkig véél meer onvergetelijke en blije momenten waarbij ik in mijn eigen geluk zwijmel en volop van kan genieten. Waar ik heel blij van wordt is het reizen met de matatu. Je zal wel denken dat ik ondertussen écht krankzinnig ben geworden als je hoort wat dit inhoud: het is een minibusje waar normaal gesproken 14 personen in mogen én passen. Kenia maakt een uitzondering; er passen namelijk gemakkelijk 25 personen, 12 zakken maïs, 3 manden met kippen, een grasmaaier, 6 kartonnen dozen en 2 fietsen in en op. Ik moet toegeven dat het soms wat benauwd is met de exotische geuren en dat de onmogelijke posities veel spierkrampen, blauwe plekken, scheuren in mijn broeken en kneuzingen veroorzaken, maar om tussen de menigte in te zitten en te luisteren naar de lokale talen die luid door elkaar heen worden gesproken, het gelach, de vriendelijke en hartelijke begroetingen, het uitbundige hand geschud en om dan naar buiten te turen naar de prachtige omgeving waar we doorheen rijden, vind ik zó bijzonder. En als ik dan over de modderige hoofdweg, welke net is getroffen door een tropische regenbui, terugloop naar het ziekenhuis (zeer geconcentreerd om te zien waar ik mijn voeten neerzet om zo niet mijn hele lijf te breken), moet ik af en toe even blijven stil staan. Zo vergeet ik gerust om adem te halen….de zon begint al wat onder te gaan…wat een uitzicht!!! Uiteraard horen de dankbaarheid, de gastvrijheid, de oprechte vriendschappen, de manieren waarop problemen worden opgelost, de vers geplukte groenten uit eigen tuintjes die ik met veel trots van vrienden krijg, de stralende zon…hier ook toe. En niet te vergeten de normale bevallingen met prachtige stralende kindjes (ondertussen 50 geheel zelfstandige Keniaanse bevallingen!!!). Een waanzinnige kans om veel verloskundige kennis in praktijk te brengen en om nog veel meer te leren!

Dan zijn er dagelijks veel leuke momenten zoals de enorm sterke vliezen die door de enorme perskracht worden gebroken en de straal van vruchtwater een nietsvermoedende ongelukkige voorbijganger raakt…”Oeps…sorry!!!”. Mijn fobie voor alles dat kruipt, waardoor ik toch heel vaak genoodzaakt ben om andere mensen lastig te vallen (“Geloof me nou, ik hoorde en zag echt wat hoor”). Ik hem toch echt wel moest overtuigen dat de manier die was gekozen om Brad the Rat te verjagen niet echt doeltreffend was: “Hallo, laat onze vriendin met rust, zij is een Mzungu, komt uit een ander land en is jullie niet gewend…!!!”. Een losgeslagen 18 jarige die haar zwangerschap tot aan de bevalling verborgen heeft kunnen houden en op het moment supreme iedereen beloofd dat ze zich voortaan zal gedragen en dat ze haar verdere leven als non zal doorbrengen; Ethiopië is hier in de nachtelijke uren getuige van geworden.

Maar ik moet eerlijk zijn en toegeven dat ik jullie toch wel ‘een beetje’ begin te missen. Mijn idee is om met zijn allen hierheen te verhuizen en dan zien we wel weer verder…… Bedankt, bedankt en nog eens bedankt voor alle geweldig leuke reacties! Keep it up!! Alet, die fles amarulla komt eraan!



Lieve Christel en Hans, ontzettend veel sterkte, ik leef met jullie mee!!!

  • 15 April 2010 - 19:39

    Aletta:

    Man, wat maak je weer een boel mee.... Die rat is daar als straf voor je reactie op mijn reactie op Fred the Bat, dat weet je toch wel? Ik had er maar wát voor over gehad om daar bij te zijn.
    Trouwens.... ik zou overal wel bij willen zijn en vind je plan om er met zijn allen naar toe te verhuizen wel strak....

    En die fles Amarula gaat open nadat ik je doodgeknuffeld heb en hij gaat niet meer dicht..

    Ben trots op jou, doe je best nog even, geniet nog meer en ik hou van jou!!!!!!!

  • 15 April 2010 - 20:57

    Jolanda:

    Super meid, wat kan je het allemaal mooi neerzetten. geweldig ook dat je al zoveel bevallingen hebt kunnen doen. Die ervaringen kan niemand je meer afpakken.
    Geniet er nog maar even lekker van

  • 16 April 2010 - 06:32

    Gerlinde:

    Door al je verhalen genieten wij gelukkig met je mee. Wat moet het daar geweldig zijn. Super dat je zoveel bevallingen hebt gedaan.
    Weer een levenservaring rijker. Geniet nog maar even.

  • 16 April 2010 - 15:45

    Marleen:

    Hai Lin, top dat je zoveel bevallingen heb gedaan en wat vertel je alles toch weer mooi!wat help je de mensen toch goed en knijp jezelf af en toe maar even als je geniet; voordat je het weet is het alweer voorbij! lieve schat geniet ervan! love you x van ber, marleen & een knuffel van Isa

  • 16 April 2010 - 18:24

    Jan En Tilly:

    Hoi Linda,
    Wat een leuke site, ik heb een paar verhalen gelezen van je en foto's gezien, allmachtig wat leuk is dit zeg ! Je maakt wat mee daar...en hebt al 50 kindjes op de wereld gezet!! Wij wensen je nog heel veel plezier en mooie ervaringen toe, liefs neef Jan en Tilly

  • 16 April 2010 - 20:31

    Paula:

    Jezus, wat ben je weer heerlijk bezig, tof dat je ook zo aan het genieten bent!!

    Ik vind je idee top van de verhuizing!! ben voor

    xx

  • 17 April 2010 - 07:08

    Marian:

    Lieffie,

    Ik "mis je een hele boel" !!

    Ik geniet wel nog steeds van je verhalen en voel me echt blij als ik ze lees. Je bent daar écht gelukkig en je hoort daar echt thuis! Maar kom toch maar effe terug hoor ;-)

    Luf ya! Marian en Peter

  • 18 April 2010 - 16:47

    Christel:

    Ha meisie,

    Helemaal naar Kenia.....mmmmm ik heb wel zin om met je mee te gaan! Je verhaal is weer prachtig. Ga nog ff door met genieten he, voor je het weet sta je weer met beide benen op de grond in Turnhout. Bedankt voor je medeleven. Tgaat hier wel weer, maar af en toe rolt er nog wel een traan. Ik kijk weer met verwachting uit naar je volgende verhaal, die geven mij altijd een glimlach op mijn gezicht.

    Liefs

  • 18 April 2010 - 18:48

    Ome Evert:

    hai meid wat doe je toch prachtige ervaringen op en het is erg leuk om ze te lezen ben erg trots op je

  • 19 April 2010 - 07:37

    Annemiek:

    Lin, wat klinken je verhalen toch fantastisch!!!
    Wanneer zien we je weer mzunguland?

    x

  • 20 April 2010 - 11:31

    Maartje-marijke:

    hej lin,

    mooi verhaal weer zeg !!
    De laatste weken zijn wel al weer bijna aangebroken, maar gelukkig geniet je nog lekker !!

    ik blijf je verhalen gewoon nog volgen, erg leuk!!

    Ben benieuwd of je toen nog op je aanbod bent ingegaan of niet!!

    Hej genietse en op naar de volgende 50 bevallingen!!

    liefs maartje-marijke,,

  • 25 April 2010 - 16:01

    Celine:

    Linda hoe gaat het met je. Ik heb mijn werkstuk bijna af, ik moet nog een klein stukje. Wanneer
    kom je weer terug?

    Groetjes van Celine, Rick
    kitty en van onze pa en ma!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Nairobi

Linda
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 384
Totaal aantal bezoekers 108740

Voorgaande reizen:

16 Februari 2010 - 15 Mei 2010

Verloskunde in Kenia

29 September 2005 - 29 September 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: